Comparant materials per a quadres de bicicletes

Quadre d'una bicicleta Campmajó
Quadre d’una bicicleta Campmajó

Com a artesà de bicicletes a mida em preocupo per conèixer a fons els materials dels quadres. Sovint em pregunten quin material és el més encertat, la resposta no és senzilla, tots tenen els seus pros i contres i no hi ha un material que destaqui per damunt dels altres. Però segurament sí que hi ha un material adequat per cada bicicleta i sobretot per cada ciclista.

Acer, fàcil de repararà i de pedalada ràpida

Els quadres fets amb acer destaquen per la seva estètica clàssica i sòbria. Es pot treballar amb tubs de diàmetre petit, això dona a la bicicleta una sensació de lleugeresa interessant, tot i que l’acer és el material més pesat. És segurament el pes el handicap més destacat d’aquest material.

L’acer és el material ideal per a bicicletes de viatge, ja que en cas que el quadre es trenqui en ruta sempre trobarem un taller on reparar-lo.

Altres característiques d’aquest material és la seva capacita d’absorció de petits impactes i la seva rigidesa, que es converteix en acceleració: la bicicleta amb quadre d’acer respon molt ràpid a la pedalada.

Quadre de bicicleta en procés de fabricació
Quadre de bicicleta en procés de fabricació

Alumini, lleuger i molt comú

Material lleuger i el més abundant. És molt menys resistent que l’acer, però és tres vegades més lleuger. Per això cal que els seus tubs del quadre siguin de gran diàmetre per aconseguir una bona resistència.

L’alumini és molt més rígid que l’acer, els quadres d’alumini no són tan còmodes, a més no són tan fàcils de reparar. Aquest material s’usa sobretot per a les bicicletes de gama mitja i baixa.

Titani, l’incombustible

Rar, card, complicat de treballar, exclusiu i quasi immortal. El titani està envoltat de la fama de de ser el rei, tot i que també té les seves mancances. Degut a la seva complexitat per treballar-lo i al preu de la matèria primera, els quadres de titani són molt cars.

El titani té una flexió molt més elevada que la resta, degut a la seva resistència a l’oxidació no cal pintar-los, és molt lleuger, tan que fins fa poc era considerat un material estratègic per a l’industria militar.

Acer, alumini i titani, tres metalls reciclables

A banda de les seves diferències, els tres metalls: l’acer, l’alumini i el titani, tenen una característica comuna: el reciclatge després de la seva vida útil, un factor important a tenir en comte si pensem que la bicicleta és el mitjà de transport més ecològic que hi ha actualment.

Procés de fabricació d'un quadre per a una bicicleta a mida
Procés de fabricació d’un quadre per a una bicicleta a mida

Carboni, lleuger però un pel delicat

És el material de moda. Ofereix al dissenyador que dissenya i fabrica bicicletes molta llibertat, ja que el carboni de base és un cúmul de fibres molt més manejables que els altres materials, que tenen forma de tub.

Per a fer una bicicleta de carboni cal fer abans una sèrie càlculs molt fins, pels quals es necessiten programes informàtics molt concrets, d’aquí surt el prototip i després el motlle. Aquest fet encareix tant el disseny com el prototipatge, per això les bicicletes de carboni se solen fabricar en grans tirades, per rendibilitzar-ne els costos.

Un quadre de bicicleta fet amb carboni té una sèrie d’avantatges: és molt lleuger, molt més que els altres materials, és també molt resistent, ja que ens permet reforçar zones del quadre on hi caurà una forta càrrega d’esforç i reduir el material en les zones més funcionals.

El resultat final de treballar amb carboni és un quadre de bicicleta molt rígid, però amb un punt de fragilitat important: un cop amb una pedra, per exemple, pot malmetre el quadre. L’avaria és reparable, però cal un taller especialitzat en carboni, poc habituals i difícils de trobar si estàs fent una llarga ruta.

El carboni és un material amb molt de futur, segur que hi veurem canvis interessants. Ara mateix, per a mi l’inconvenient més important del carboni és que no és reciclable.

El grafè, el material del futur

Ara encara és poc habitual i molt car, tot i que el grafè destaca perquè és hiperlleuger, és possible fabricar quadres de bicicleta per a adults que pensen menys de 500 g. L’ús del grafè està encara en procés d’investigació, encara no hi ha quadres de grafè al mercat, però temps al temps!

Si em preguntes, jo trio l’acer

Jo com artesà de la bicicleta sóc un enamorat de l’acer. Aquest material m’ofereix llibertat total a l’hora de construir i em permet mantenir una estètica minimalista. És el material més pesat de tots, però no tot és el pes en una bicicleta: un bon quadre adaptat a la nostra morfologia i als nostres gustos, tant de conducció com estètics, ens permeten tenir una experiència especial en ruta i gaudir d’una màquina especial, elegant, potent, forta i que s’ha fet pensant en nosaltres.


Lluís Campmajó, Campmajó Special Bikes
Lluís Campmajó, Campmajó Special Bikes

 

Sóc Lluís Campmajó propietari de Campmajó Special Bikes, un taller especialitzat en la Fabricació de bicicletes a mida. Si el món de la bicicleta és la teva passió, tu i jo compartim una passió. Vols conèixer més a fons com treballo? Fes un cop d’ull al nostre Facebook 

Lluís Campmajó

Sóc Lluís Campmajó propietari de Campmajó Special Bikes, un taller especialitzat en la Fabricació de bicicletes a mida. Si el món de la bicicleta és la teva passió, tu i jo compartim una passió. Vols conèixer més a fons com treballo? Fés un cop d’ull al nostre Facebook.